Onze diensten
Op grond van de Wet op de Kinderopvang en Peuterspeelzalen (Wko) dient een gastouderbureau zich bezig te houden met bemiddeling, begeleiding van de gastouderopvang en toe te zien op de kwaliteit van de gastouderopvang. Daarnaast vervult het gastouderbureau de kassiersfunctie.
Het uiteindelijke doel van de wettelijke eisen, die zowel aan het gastouderbureau worden gesteld als aan de gastouders is natuurlijk uiteindelijk het welzijn van het kind.
Met oog hierop bestaan onze diensten ten opzichte van de vraagouders uit het volgende:
- Bemiddelen tussen gastouder en vraagouder
- Controleren van de deskundigheid, ervaring en kwaliteit van de bij ons ingeschreven gastouders overeenkomstig door de wet gestelde eisen
- Verzorgen van gesprekken in de woning van de gastouder of vraagouder
- Twee keer per bezoek op de opvanglocatie
- Het houden van een jaarlijks evaluatiegesprek met gastouders en vraagouders
- Jaarlijks opstellen van een risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid en het opstellen van een plan van aanpak om eventuele risico’s te vermijden
- Toegang tot het klantenportaal van Rosa-software met o.a. een digitale urenregistratie
- On-line dossier- en relatiebeheer ingeschreven gastouders en vraagouders
- Uitvoering kassiersfunctie
- Advies over pedagogiek, toeslagen en regelgeving op het gebied van kinderopvang